dimecres, 31 d’agost del 2011

Material

Material emprat en el tema de l’escola.

Apunts de classe:

L'ESCOLA

Capítols:

La familia y su papel en el desarrollo afectivo y social. Jesús Palacios.

La necesidad de establecer límites, estructura y expectativas. Las necesidades básicas de la infancia.

Las necesidades durante la infancia: una propuesta funcional.

Necesidades en la infancia y la adolencencia. Felix López.


Bibliografia:

Cyrulnik, B. (2003). La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona. Gedisa.

Díez, C. (2002). El piso de abajo de la escuela. Barcelona. Graó.

Díez, C. (2009). Mi escuela sabe a naranja. Barcelona. Graó.

Domènech, J. (2010). Elogi de l’educació lenta. Barcelona. Graó.

Paniagua, G i Palacios, J. (2008). Educación infantil. Respuesta educativa a la diversidad. Madrid. Alianza.

Tonucci, F. (2004). Quan els infants diuen prou. Barcelona. Graó


Webgrafia:

http://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Portada

http://www.youtube.com

http://www.rae.es/rae.html


Algunes recomanacions per realitzar una entrevista amb les famílies:

Preparar i crear un bon clima de la trobada. És important propiciar una trobada serena en el qual domini la reciprocitat. En aquest sentit, és convenient no abusar dels formalismes, perquè les famílies podrien percebre-ho com a distanciament. Però, al seu torn, han d'evitar-se tractaments excessivament informals i amistosos. Les famílies han de reconèixer professionalitat i disponibilitat en els docents al final de la trobada. Devem actuar de tal manera que ens situem en un punt mitjà, ni molt formals però tampoc molt informals.

No totes les preguntes són útils, és necessari determinar una graduació del que és més important, i preguntar només el que realment ens aporti la informació desitjada. A més, és important tenir unes preguntes planificades anteriorment perquè ens serveixin de pauta i/o guió per no perdre els propòsits de l'entrevista. No hem de portar-nos per la improvisació o, per contra, tenir tot rígidament organitzat, per això, el millor és comptar amb un esquema que pugui seguir-se amb la mirada i que es pugui adequar al curs, en aquest moment, de la cita.

Evitar qualsevol forma d'intromissió, com més respectada i tutelada se senti la persona entrevistada, més disposada estarà a respondre. D'aquí, la necessitat d'establir el vincle per propiciar un ambient tranquil i respectuós.

Crear una situació d'intercanvi en la qual no es rebi solament informació, sinó que també s'ofereixi.

No preguntar tot d'entrada, devem tenir en compte que existeix un temps per a cada pregunta i un temps per a cada resposta. Així doncs, no és oportú pensar en una única entrevista, sinó en més d'una perquè es respecti i es realiza un treball de la qualitat i atenció necessària.

Deixar-se portar per la improvisació o, per contra, tenir tot rígidament organitzat: el millor és comptar amb un esquema que pugui seguir-se amb la mirada.

Esquema d’entrevista amb la família abans de l’ingrés

Escuela Infantil: .................................................................................................

Nombre y apellidos: ...........................................................................................

Datos relativos a la familia

o Hermanos/hermanas:

· ¿Tiene hermanos/hermanas?

· Edad

· Escuela a la que asisten

o Altres familiars a la llar?.

Datos relativos al niño/niña:

o Alimentación:

· Relación con la comida.

· Autonomía.

· Observaciones útiles (alergias, sugerencias).

o Sueño:

· Hábitos

· Duerme solo/sola

· Costumbres para dormir

o Otros datos:

· Preferencias particulares

· Miedos o angustias particulares

· Otras observaciones o sugerencias.

Relación con el cuerpo y la autonomía.

o Funciones corporales que realiza sin ayuda

o Control de los esfínteres

o Autonomías adquiridas

o Eventuales problemas de salud

o Otras observaciones

Cuerpo y movimiento

o ¿qué juegos de motricidad prefiere?

o ¿explora los ambientes? ¿Qué es lo que más le gusta?

Relaciones

o Relaciones con los demás componentes de la familia

o Juegos y juguetes preferidos

o Objetos preferidos y con cuáles prefiere jugar

o Eventuales experiencias relacionadas con otros niños y niñas

o Reacciones ante las personas extrañas

Actividades

o Principales actividades con los objetos de uso diario

o Objetos con los que prefiere jugar

o Relación con los libros, periódicos, revistas

o Relación con la televisión.

Comunicación

o Modalidades preferidas de comunicación (gestos, señales)

o Manera de usar el lenguaje cuando habla

o Qué le gusta escuchar (cuentos, nanas, canciones, música, etc.).

Aspectos organizativos

o Necesidades especiales relativas a las modalidades de adaptación

o Necesidades especiales relativas a los horarios de ingreso

o Otras observaciones útiles.

Fecha: ………………………………………………………………………………

Firma de los entrevistadores: …………………………………………..………….

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada