Lectura de l’article “dos modelos de familia”: Quines són per a tu les idees més significatives de les dos tipologies que planteja.
L’article ens deixa constància del fet que a l’actualitat els infants es situen a la mateixa escala jeràrquica que els seus pares i que això els ofereix moltes oportunitats de creixement i desenvolupament intel·lectual, i a la vegada pot tenir efectes negatius com provocar comportaments desviats davant la pèrdua de respecte als demés.
Ens presenta dos tipus de models familiars (el hiperprotector i el democràtic-permisiu) que tenen més difusió a dia d’avui a la nostra societat, no només al nucli familiar ja que es dòna en las relacions i comunicacions entre la família i l’exterior.
Els models de família a analitzar:
Hiperprotectores | Democràtiques-permisives |
-Quan els pares es posen al lloc dels fills per a compensar la seva “fragilitat”. -Famílies completament absortes en la resolució dels problemes i satisfacció del desitjos dels fills. -Pares que actuen com a “guies” dels fills posant-se en el seu lloc. -Fills en posició de inferioritat, sensació d’incapacitat d’autonomia. -Els pares satisfan sempre els desitjos dels fills sense que s’esforcin. -Fill egoista incapaç d’afrontar situacions noves de la vida. | -Pares i fills són amics: falta d’autoritat. -En les discussions familiars les opinions dels pares i dels fills són equivalents. -Els fills es converteixen en tirans i obtenen tot el que volen. -Els pares valoren la pau familiar per damunt de totes les coses, cedeixen als desitjos dels fills per evitar conflictes. |
Com podem observar cap dels dos models presentats sembla ser el model ideal de família a seguir, ambdós provoquen una sèrie de problemes greus per poder obtenir una harmonia familiar.
Fes una breu reflexió sobre elles i destaca les conseqüències que, al teu parer, poden tenir per al desenvolupament futur de l’infant.
Els pares hiperprotectors crien fills dependents, que no tenen capacitat per ser autònoms i prendre decisions. Els priven de les experiències bàsiques per a poder desenvolupar l’autonomia necessària per a la vida. Segurament ho fan amb la millor intenció perquè volen evitar disgustos i problemes als seus fills però les vivències individuals són fonamentals per a un complet desenvolupament i per a la vida.
No tenen cap coneixement de l’esforç, ni dels problemes, ni com solventar-los, prendre decisions, etc i quan entrin dins el món real tindran seriosos problemes per a sobreviure. Aquest comportament pot ocasionar seriosos problemes de desenvolupament socioemocional, greu intolerància a situacions d’estrès i problemes de relacions sentimentals.
Una família, com a base principal de la societat, ha de trobar un equilibri en les seves accions, l’acció principal dels pares a més de criar els seus fills, és la d’aportar una educació basada en sentiments, respecte als demés, sana i ben definida que els permeti desenvoluparse dins societat sense problemes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada